Opdateret juli 2022
Du kan kontakte os ved at klikke her eller på telefon. For at finde telefonnummeret skal du åbne chatten og skrive præcist "telefonnummer".
Læs venligst disse Vilkår og betingelser, før du bruger Opodos websted (Webstedet) og foretager booking. Når du foretager et køb på Webstedet, accepterer du indeværende Vilkår og betingelser.
Al korrespondance vedrørende kundeservice eller din booking skal sendes til Opodo, 26-28 Hammersmith Grove, London W6 7BA, England eller via e-mail ved at klikke her >
1.1 Dette Websted er tilgængeligt for alle brugere (herefter omtalt som “Bruger” eller “Du”) og er underlagt indeværende generelle vilkår og betingelser (herefter omtalt som “Vilkår og betingelser”). Når du foretager et køb på Webstedet eller på anden vis bruger dette Websted, accepterer du disse Vilkår og betingelser.
1.2 Denne platform drives af Vacaciones eDreams, SL, lovligt anmeldt i Spanien og registreret i Handelsregistret i Madrid med registreret kontoradresse på: Calle de Manzanares, nº 4, Planta 1º, Oficina 108, 28005, Madrid, Spain og med Tax id-nummer: Nummer B-61965778 (herefter kaldet "eDreams", "vi", "os” eller "vores"). eDreams er en IATA-godkendt agent.
Vores datterselskab i USA er eDreams LLC.
Hvis du er en kunde, som betaler for en booking med et kredit- eller debetkort udstedt af et pengeinstitut i Storbritannien, vil din kontrakt for vores tjenester (som beskrevet i paragraf 2.4) vil være med Opodo subsidiary eDreams(Gibraltar) Limited, registreret i Gibraltar med firmanummer 121458.
Vore sammenlignings- og bookingtjeneste for fly og tog leveres af Vacaciones eDreams (information som ovenfor). Vores separate sammenligningstjeneste for hoteller leveres af Engrande S.L (momsnr. B62064845), et selskab, der er indregistreret i henhold til spansk lov, og som er en del af eDreams ODIGEO Group, med sin registrerede adresse på Calle Conde de Peñalver, 5, - 1º Ext. Izq., 28006, Madrid, Spanien. Vores pakkerejser (f.eks. fly + hotel) leveres af Vacaciones eDreams. Yderligere oplysninger om pakkerejser og de særlige betingelser og forpligtelser i forbindelse hermed er inkluderet nedenfor. Vores sammenlignings- og booking tjeneste for tog leveres af Vacaciones eDreams (information som ovenfor). Du kan finde flere oplysninger om og de særlige betingelser, der gælder for din særlige rejsekontrakt, i det relevante afsnit i disse vilkår og betingelser. Du må ikke overføre nogen af dine rettigheder eller forpligtelser i henhold til disse vilkår og betingelser uden vores forudgående skriftlige samtykke. Vi kan overdrage vores rettigheder eller forpligtelser i henhold til disse vilkår og betingelser uden dit forudgående samtykke, og særligt vi kan overdrage vores rettigheder eller forpligtelser til vores datterselskaber for at levere vores tjenester.
1.3 Brugeren erklærer hermed, at han eller hun er voksen (mindst 18 år gammel) og har juridisk myndighed til at være bundet af denne aftale og til at kunne bruge dette Websted i overensstemmelse med indeværende Vilkår og betingelser. Opodo varsler udtrykkeligt Brugeren om, at han/hun ved at bruge Webstedet til at foretage en booking indgår en kontrakt med betalingspligt. Desuden erklærer Brugeren, at alle oplysninger, som han eller hun angiver for at få adgang til dette Websted og under brugen af det, er ægte, komplette og nøjagtige, og han/hun accepterer at holde dem opdaterede.
1.4 Dette Websted er helt og aldeles til Brugerens personlige afbenyttelse. Det må ikke modificeres, reproduceres, duplikeres, kopieres, distribueres, sælges, videresælges eller udnyttes til kommercielle eller ikke-kommercielle formål, med den undtagelse, at du må udskrive kopier af din rejseplan til personlig brug eller videresende din rejseplan til et autoriseret rejsebureau.
1.5 Brugeren accepterer at undlade at benytte dette Websted til illegale eller forbudte formål. Brugeren accepterer, at han eller hun kun vil bruge dette Websted for sig selv, og at de produkter eller tjenester, der købes via dette Websted, er til eget brug eller forbrug, eller til brug eller forbrug for personer, på hvis vegne han eller hun har fuldmagt til at handle. Brugeren må ikke videresælge til tredjepart nogen produkter eller tjenester, der er købt via dette Websted.
1.6 Opodo forbeholder sig ret til at nægte adgang til Webstedet når som helst og uden forudgående varsel.
1.7 Al korrespondance vedrørende kundeservice eller din booking skal sendes til Opodo, 26-28 Hammersmith Grove, London W6 7BA, England eller ved at ringe til telefonnummer 70 80 80 70 (lokaltakster er gældende).
2.1 En “booking” betyder enhver bestilling af produkter eller tjenester, du foretager på vores Websted, som bekræftes af os. Når du foretager en booking via dette Websted, vil kontrakten være mellem rejseleverandør(er) og dig. Opodo er derfor ikke en part i den kontraktlige relation vedrørende de produkter og tjenester, du bestiller på vores Websted, medmindre andet fremgår direkte heri. Alle forespørgsler og spørgsmål vedrørende produktet skal stiles til rejseleverandøren.
Se det relevante afsnit/bilag nedenfor for at få mere at vide om din specifikke rejsekontrakt.
2.2 Udtrykket "Rejseudbyder” omfatter efter omstændighederne bl.a. flyselskaber, rejsearrangører, udbydere af pakkeferier, hoteller, hotelkæder og hoteladminstratorer eller andre boligudbydere, forsikringsselskaber, jernbane- og udlejningsbiludbydere.
2.3 Opodo foretager bookingen på dine vegne, og din kontrakt vil være underlagt rejseleverandørens vilkår og betingelser, som kan begrænse eller udelade ansvar over for dig (ofte i henhold til diverse gældende internationale konventioner). Hvis du ønsker at gennemgå den relevante rejseleverandørs vilkår, henvises du til siden Conditions of Carriage på vores Websted, hvor rejseleverandørens vilkår er tilgængelige via et link. I tilfælde, hvor det ikke er muligt at tilgå rejseleverandørens vilkår via et link, vil vi på din anmodning angive rejseleverandørens kontaktoplysninger, så du kan kontakte dem. Sørg venligst for at se rejseleverandørens gældende vilkår og betingelser for afbestillingsgebyrer og andre vigtige vilkår og betingelser.
2.4 Ved at bruge dette websted til at bestille produkter og/eller tjenester, giver du os tilladelse til at handle som din repræsentant i forbindelse med sammenligningen mellem rejseudbydere og bestilling af produkter og/eller tjenester fra den valgte rejseleverandør og til at foretage betalingen for sådanne produkter eller tjenester i dit navn og på dine vegne efter behov. Din kontrakt for denne formidlingstjeneste vil være mellem dig og vores relevante datterselskab (beskrevet i afsnit 1), og den er forskellig fra din kontrakt med rejseudbyderen (omtalt i afsnit 2.1). Derfor opkræver vi muligvis et servicegebyr, afhængigt af hvilket produkt du bestiller. Du vil blive underrettet om eventuelle gebyrer, før du bekræfter din booking. Hvis du giver os oplysningerne om dit kreditkort eller betalingskort for at foretage din booking, giver du os tilladelse til at bruge disse oplysninger til at foretage bookingen på dine vegne. Når betalingen foretages på denne måde af os på dine vegne, modtager du en bekræftet billet udstedt af rejseudbyderen.
2.5 Priser bekræftes i det sidste trin i bookingprocessen, når du klikker på Køb nu, Foretag reservation eller noget lignende, afhængig af det købte produkt. Priserne vises med vekselkurser, der beregnes på daglig basis. Priserne kan derfor variere fra dag til dag for at afspejle eventuelle kursændringer. Afgifter varierer i takt med vekselkurserne. Når en booking er foretaget, forbliver vekselkursen fastlagt på dette tidspunkt og vil gælde for alle ændringer eller annulleringer af den pågældende vare i bookingen. Vekselkurser bestemmes af Opodo.
I sjældne tilfælde kan der være en fejl i prisen. Åbenlyse prisfejl er ikke bindende. En åbenlys prisfejl er en fejl, der er åbenlys og åbenbar, og hvor det er klart, at ingen rimelig person ville anse prisen for normal. Under disse omstændigheder forbeholder vi os retten til at annullere bookingen uden nogen sanktion og refundere beløbet. Vi kan tilbyde dig muligheden for at beholde bookingen til den korrekte pris og betale prisforskellen.
2.6 Når du har bekræftet din booking, modtager du en bekræftelses-mail med et bookingnummer. Det er nu, at din kontrakt vedrørende de bestilte produkter og tjenester kommer i spil. Denne bekræftelses-mail vil indeholde alle detaljerne om rejseplanen for din booking. Derefter kontrollerer vi, om din booking er indtastet korrekt i flyselskabets bookingsystem, og din betaling kan behandles korrekt. Vores forpligtelse til at udstede billetten er under forudsætning af, at din betaling er modtaget i likvide midler.
2.7 Vi forbeholder os ret til at annullere din booking, hvis vi skulle have rimelig begrundelse for at betragte den som svindel. I så fald vil vi forsøge at kontakte dig via den e-mailadresse, du har angivet på bookingtidspunktet, eller din bank. Hvis vi ikke er i stand til at kontakte dig eller din bank, vil vi eventuelt annullere din booking uden nogen form for ansvar.
2.8 Det elektroniske dokument, hvori din kontrakt er formaliseret, arkiveres i Opodos register, og du kan når som helst få adgang til det efter henvendelse til Opodo.
2.9 Hvad angår muligheder for særlige anmodninger vedrørende noget produkt (f.eks. måltider, handicapfaciliteter, børnesæder osv.) kan Opodo ikke stille garanti for sådanne anmodninger, men vil videregive disse anmodninger til rejseleverandøren/hotellet. Det er dit ansvar at få rejseleverandøren eller hotellet til at bekræfte, om sådanne særlige anmodninger kan opfyldes.
2.10 Opodo har samlet en liste over alle de oplysninger, du har brug for i forbindelse med planlægningen af din rejse (transportbetingelser, bagagepolitik osv.) fra de flyselskaber, der oftest bookes på vores websted. Bemærk, at disse oplysninger administreres direkte af flyselskaberne, og det er vigtigt, at du gør dig bekendt med disse politikker, når du planlægger din rejse. Hvis det flyselskab, du flyver med, ikke står på listen, skal du se betingelserne på flyselskabets websted.
3.1.1 Din mulighed for at afbestille eller ændre et booket rejseprodukt eller en tjeneste, og metoden for at gøre dette, afhænger af det specifikke flyselskabs regler om billetpriser eller andre rejseleverandørers vilkår og betingelser. Derfor er det måske ikke muligt at afbestille eller ændre de bestilte produkter eller tjenester, eller der kan være specifikke krav, som du skal opfylde. Hvis du skulle foretage nogen ændring af din booking (afbestilling og/eller ændring), forbeholder Opodo sig ret til at opkræve et servicegebyr på op til 400 Kr. af dig til dækning af administrationsomkostningerne hos Opodo. Flyrejser mærket med “Gratis ombooking” er undtaget fra dette gebyr. Disse gebyrer inkluderer ikke eventuelle gebyrer, som opkræves direkte af rejseleverandøren eller hotellet, herunder eventuel difference i billetpris/værelsespris/lejepris. Hvis du skulle foretage en ændring af din booking, skal du være opmærksom på, at enhver aktuel pris på Webstedet ikke er relevant for omkostningerne ved din ændring.
3.1.2 I relation til flybookinger skal du være opmærksom på, at for rejseplaner, der består af forskellige ruter og mere end én billetprisbase, kan der være mere end ét sæt af billetprisregler. I så fald vil de mest restriktive billetprisregler være gældende. Du bør læse alle billetprisregler vedrørende din reservation. Hvis ændringer eller afbestillinger tillades, bedes du kontakte Opodo for at få foretaget ændringen. Bemærk venligst, at visse flyrejser inkluderer gratis afbestilling, inklusive alle servicegebyrer, indtil midnat på købsdagen og kun inden for callcenterets åbningstider. Bemærk også, at 'udeblivelse' fra en flyrejse kan medføre, at hele din billet bliver afbestilt af flyselskabet og derfor måske ikke kan refunderes. Ændringer og afbestillinger kan ikke foretages via e-mail. Du kan kontakte Opodo-callcenteret på 70 80 80 70 (lokaltakster er gældende).
3.1.3 I forbindelse med hotelbookinger er hotellets specifikke vilkår og betingelser for afbestillinger og ændringer tilgængelige online under bookingprocessen, og de beskrives i din bekræftelses-mail. Hvis du ændrer en booking, er det dit ansvar at sikre, at den ikke er i modstrid med et andet produkt eller en anden tjeneste, du har købt.
3.1.4 I forbindelse med billeje vil rejseleverandørens specifikke vilkår og betingelser for afbestillinger og ændringer være tilgængelige under bookingprocessen og, for de fleste bookinger, via et link i din bekræftelses-mail. Hvis du ikke afbestiller din reservation inden afhentningstidspunktet og ikke afhenter køretøjet på afhentningsdatoen, eller hvis du ikke overholder afhentningsvilkårene (se biludlejningsfirmaets vilkår og betingelser), forbeholder Opodo sig ret til på vegne af biludlejningsfirmaet at opkræve et gebyr for 'udeblivelse' på op til 100 % af den samlede bookingværdi for billejen.
3.2.1 Den samlede pris for din booking vises, når du har valgt alle de specifikke produkter, du ønsker at anskaffe. Denne pris vil inkludere prisen for alle de valgte produkter plus Opodos servicegebyrer. Opodos servicegebyrer er uafhængige af prisen på produkterne og kan under ingen omstændigheder refunderes, da de opkræves for den service, der ydes af Opodo under søgning, sammenligning og assistance i bookingprocessen. Afgifter varierer alt efter vekselkurser.
3.2.2 Servicegebyrernes beløb afhænger af de købte produkter. Opodo vil måske også opkræve ekstra servicegebyrer, hvis du foretager booking via telefonen eller anmoder om ændringer eller refusioner. Hvis du benytter et kreditkort med manglende midler eller et kreditkort, der afvises af banken af en anden årsag, som skyldes dig, vil Opodo opkræve et servicegebyr på op til 400 Kr. og bede dig om at gennemføre betalingen af din booking. Servicegebyret lægges til den endelige pris. Indtil du har gennemført betalingen, vil du ikke kunne modtage dine produkter. Vi skal også hermed gøre dig opmærksom på det faktum, at, grundet rejseprodukters karakter, der kan forekomme prisændringer mellem din booking og den konkrete betaling, og du vil skulle betale prisen for de valgte produkter på det tidspunkt, hvor du foretager den faktiske betaling.
3.2.3 Hvis du betaler med kreditkort, kan betalingen for dine flyrejser blive taget direkte af flyselskabet. Hvis der opstår problemer med din betaling, kontakter vi dig inden for 48 timer efter din booking (eller inden for 24 timer, hvis du skal rejse inden for 48 timer). Opodo er ikke ansvarlig for nogen efterfølgende prisstigning som følge af betalingsfejl. Enhver prisstigning skal betales af dig, før bookingen kan bekræftes. Bemærk venligst, at flyselskabets betaling og betalingen til Opodo for eventuelle andre produkter eller Opodo-gebyrer kan fremgå som separate transaktioner på dit kreditkorts kontoudtog.
3.2.4 Betalinger kan foretages med alle almindeligt udbredte hæve- og kreditkort som beskrevet på Webstedet. Andre betalingsmetoder end dem, der er anført på Webstedet, vil ikke blive accepteret, og der påtages intet ansvar for kontanter eller check, der sendes med posten. Der kræves fuld betaling for alle produkter på bookingtidspunktet, undtagen for hotel- eller billejebookinger med betaling ved ankomsten, hvor en depositumordning kan være en mulighed.
3.2.5 For at kunne skabe større sikkerhed bliver du bedt om at indtaste alle de oplysninger, der står på dit kort, for hvert køb du foretager hos Opodo, da disse oplysninger ikke gemmes i vores arkiver længere end nødvendigt for at kunne behandle betalingen af hver booking eller i afgiftsregistreringsprocessen som anført nedenfor under 3.3. Bemærk venligst, at Opodo er forpligtet til at videregive dine kortoplysninger til den relevante rejseleverandør for at kunne gennemføre bookingen. Ved at acceptere indeværende vilkår og betingelser giver du os autorisation til at gøre dette på dine vegne. Alle oplysninger krypteres på vores sikre server. Du giver Opodo autorisation til at bruge oplysningerne på det kreditkort, som kunden/du har oplyst (i) med henblik på at foretage køb af de nødvendige tjenester og behandle relaterede servicegebyrer (ii) for betaling af den relevante forsikringspræmie, (iii) for behandling af eventuelle gældende refusioner og (iv) for opkrævning af omkostninger og gebyrer vedrørende (a) ændringer af din booking eller (b) afgiftsrefusioner som anført i sektion 3.3 i indeværende vilkår og betingelser.
3.2.6 Opodo forbeholder sig ret til at videregive eventuelle opkrævninger vedrørende korttilbageførsler. Hvis din booking betales med en tredjeparts kreditkort, vil vi eventuelt kræve skriftlig tilladelse fra kortindehaveren. Opodo eller rejseleverandøren forbeholder sig ret til kun at levere e-billetter, bekræftelser, e-kuponer og andre rejsedokumenter til dit kreditkorts faktureringsadresse eller e-mailadresse på opfordring fra kreditkortets udsteder. Alle de e-mailadresser, som bruges, skal være gyldige på bookingtidspunktet.
3.2.7 Desuden forbeholder vi os ret til, i bestræbelsen på at minimere effekten af kreditkortsvindel, at foretage tilfældige kontroller, herunder kontroller af valgregistrering, og vil eventuelt anmode dig om enten at faxe eller sende med posten bevis for din adresse sammen med en kopi af kreditkortet og en nylig kontoudskrift, før billetterne udstedes. Bemærk venligst, at disse kontroller kun foretages i vores normale åbningstid. Derfor bliver billetter for bookinger, der er foretaget uden for åbningstiden, måske ikke udstedt før næste arbejdsdag. Opodo er ikke ansvarlig for nogen omkostninger i forbindelse med disse kontroller.
3.2.8 I visse tilfælde kan relevant betaling også foretages gennem en elektronisk direkte debitering, hvis du har en relevant konto i det pågældende land, hvor du foretager bookingen. Mellem booking- og flyrejsedatoen skal der være mindst seks arbejdsdage. Ved valg af direkte debitering som betalingsmetode vil Opodo være autoriseret til at indsamle det fulde beløb for bookingen fra din konto med det samme. Det er dit ansvar at sikre, at der er tilstrækkelige midler på din konto. Hvis der skulle opstå en tilbageførsel grundet utilstrækkelige midler eller af en anden årsag, som du er skyld i, vil Opodo opkræve et servicegebyr på op til 400 Kr. og bede dig om at gennemføre betalingen af din booking. Dette gebyr omfatter gebyrer fra banken og ekstraudgifter hos Opodo. Du er velkommen til at føre bevis for, at der er tale om lavere omkostninger. Ved valg af direkte debitering som betalingsmetode forbeholder Opodo sig ret til at tilbageholde mulige refusioner, indtil modtagelsen af betaling er uigenkaldelig.
3.3.1 I visse tilfælde, når du ikke er i stand til at tage på din flyrejse, og billetten ikke kan refunderes, kan du måske gøre krav på nogle af eller alle de skatter og afgifter, der blev opkrævet på købstidspunktet: (a) Hvis billetten er udstedt af IATA-flyselskaber, forlanger disse flyselskaber, at kravet om refusion indsendes og administreres via det udstedende rejsebureau. Du autoriserer hermed Opodo til at forestå alle de aktiviteter, der er nødvendige for at indhente en sådan refusion af skatter og afgifter. Du accepterer, at du har 12 måneder fra datoen for din planlagte flyrejse til at skrive til os og bede om en refusion, hvorefter du accepterer at give afkald på enhver ret til at ansøge om refusion af skatter og afgifter. Bemærk venligst, at refusioner kun kan behandles med den betalingsform, der blev benyttet på bookingtidspunktet, og at alle refusioner er underlagt det pågældende flyselskabs politik og et Opodo-refusionsservicegebyr. Du autoriserer hermed Opodo til at trække det gældende refusionsservicegebyr på op til 400 Kr. fra beløbet af den refusion af skatter og afgifter, der skal udbetales til dig. (b) Hvis billetten ikke er udstedt af IATA-flyselskaber, eller hvis betalingen for dine flyrejser er opkrævet direkte af flyselskabet, skal anmodninger om refusion stiles direkte til det pågældende flyselskab, men refusionsservicegebyret skal betales til Opodo. Du autoriserer hermed Opodo til at trække det gældende servicegebyr på dit kreditkort.
I nogle tilfælde vil refusioner fra tredjepartsudbydere blive modtaget af os og videresendt til dig. Når vi har modtaget refusionen og de relevante oplysninger, overfører vi refusionen til dig inden for 7 dage.
3.3.2 Refusioner vil, hvis relevante, blive behandlet med den betalingsform, der blev benyttet på bookingtidspunktet. De udbetales til den person, som foretog den oprindelige betaling. Ved behandling af en refusion for en flybillet skal du være opmærksom på, at ikke alle skatter og afgifter kan refunderes. En refusion af skatter eller afgifter behandles i henhold til det pågældende flyselskabs refusionspolitik i det pågældende land, og med et servicegebyr på op til 400 Kr., der betales til Opodo med den betalingsform, der blev benyttet på bookingtidspunktet.
3.4.1 Pas- og visumregler kan blive ændret, så du bør derfor henvende dig til den pågældende ambassade i god tid inden rejsen. Det er dit ansvar at være i besiddelse af et gyldigt pas og, om nødvendigt, et visum. Det er vigtigt at medtage alle transitpunkter i din rejse, som måske også kræver, at du anskaffer et visum. Det kan ofte tage en del tid at anskaffe et visum, så du anbefales at ansøge om det i god tid. Vi påtager os intet ansvar for kunder, som ikke er i besiddelse af de rette dokumenter.
3.4.2 Hver destination har egne krav, hvad angår indrejseformaliteter, vacciner osv., og de kan også variere alt efter passagerens nationalitet. Nogle jurisdiktioner kræver eventuelt også fødselsattest for alle mindreårige rejsende. Det er dit ansvar at indsamle denne information. Ingen situationer, der måtte opstå på grund af manglende overholdelse af sådanne officielle bestemmelser, kan betragtes som Opodos ansvar. Vi opfordrer dig derfor til altid at kontrollere de forskellige formaliteter i de valgte destinations- eller transitlande, samt hvor lang tid, det tager at gøre alle relaterede forberedelser.
3.5.1 Alle de billetter, der sælges på dette Websted, er e-billetter. E-billetslag er en papirløs måde at booke flyrejser på. Når du har foretaget din booking, opbevares den elektronisk i flyselskabets reservationssystem. Opodo tilsender dig en bekræftelses-mail med dit bookingnummer, der tjener som kvittering for din e-billet. Du vil IKKE modtage en fysisk billet til fremvisning i lufthavnen.
For at administrere din booking vil vi nogle gange oprette en virtuel e-mail, der er tilknyttet den specifikke booking. I det tilfælde vil vi give dig alle de relevante oplysninger, der kan være nødvendige for at håndtere den specifikke booking.
3.5.2 Bemærk venligst, at du måske skal fremvise dit bookingnummer og/eller din bekræftelses-mail til den pågældende rejseleverandør som bevis for din booking. Vi anbefaler, at du medbringer en udskrift af din bekræftelses-mail, selvom ikke alle flyselskaber vil forlange at se den. Bemærk venligst, at flyselskaber har deres egne regler og bestemmelser vedrørende e-billetter. Opodo kan ikke stilles til ansvar for manglende overholdelse af disse regler og bestemmelser og anbefaler på det kraftigste, at du kontrollerer disse detaljer hos dit flyselskab inden rejsen.
3.5.3 Opodo går ud fra, at de oplysninger, du angiver, er præcise, og kan derfor ikke stilles til ansvar, hvis din e-billet ikke ankommer grundet forkert e-mailadresse eller dine indstillinger for uønsket e-mail. Du skal straks give os besked, hvis du skifter e-mailadresse eller kontakttelefonnummer. Desuden bedes du venligst kontrollere, at navnet på dit pas matcher navnet på din billet og/eller bookingbekræftelse.
3.5.4 I undtagelsestilfælde, hvor billetrestriktioner er uden for vores kontrol, vil Opodo måske ikke kunne overføre oplysninger om bekræftede bookinger til flyselskabet, så de kan opfylde bookingen. I så fald vil vi forsøge at underrette dig inden for 48 timer efter bekræftelsen og organisere en refusion eller arrangere et alternativ. Hvis du vælger et alternativ, der er dyrere end din oprindelige booking, skal du betale differencen.
Du anbefales at tegne en forsikring for enhver rejse, ikke mindst fordi der kan være tilfælde, hvor rejseleverandøren ikke kan have noget ansvar. Hvis du vælger at købe rejseforsikring via Opodos websted, er din kontrakt direkte med rejseleverandøren, hvis vilkår og betingelser vil gælde for denne forsikring.
4.1 I forbindelse med flyrejser skal de betingelser, som er beskrevet i Bilag 1, være gældende, medmindre andet er angivet i rejseleverandørens vilkår og betingelser.
4.2 I forbindelse med billeje skal de betingelser, som er beskrevet i Bilag 2, være gældende, medmindre andet er angivet i rejseleverandørens vilkår og betingelser.
4.3 I forbindelse med hotel og anden type overnatning skal de betingelser, som er beskrevet i Bilag 3, være gældende, medmindre andet er angivet i rejseleverandørens vilkår og betingelser.
4.4.1 En rejsepakke er en på forhånd arrangeret feriepakke, der kombinerer mindst to af følgende: (a) transport (b) overnatning eller (c) en anden turistservice end transport eller overnatning, som udgør en væsentlig del af din booking, og disse to eller flere komponenter sælges til dig som et samlet hele på samme tid af os til en inklusiv pris med fuld betaling til os.
4.4.2 Hvis du anskaffer en rejsepakke på dette Websted, gælder de heri anførte vilkår og betingelser, medmindre det ville være en overtrædelse af gældende lokal implementering af Pakkerejsedirektivet (som ændres af og til).
4.4.3 Hvis du anskaffer en rejsepakke på dette Websted, bliver det fulde beløb for pakken på bookingtidspunktet trukket på dit hævekort eller kreditkort, medmindre du vælger en Fly + Hotel-pakke med efterbetalt hotel. Du kan få separate kreditkortgebyrer for hvert produkt med det totalbeløb, der er anført for din pakke.
4.4.4 For at undgå enhver tvivl så er de produkter, som bookes i henhold til indeværende vilkår og betingelser, ikke en rejsepakke, hvis du, eller vores rejserådgivere på dine vegne, sammensætter to eller flere typer af produkter eller tjenester, uanset om du booker disse produkter på samme tid til én samlet pris. I disse tilfælde er din kontrakt med den eller de pågældende tredjepartsleverandører.
5.1 Alt indholdet af Opodos Websted (herunder, men ikke begrænset til, varemærker, tekst, grafik, logoer, knapikoner, billeder, lydfiler og software) ejes af Opodo eller dets indholdsudbydere og er beskyttet af nationale og internationale lovbestemmelser om industriel og intellektuel ejendomsret. Kompileringen (dvs. indsamling, arrangement og sammensætning) af alt indhold af Opodos Websted er eksklusiv ejendomsret for Opodo og er beskyttet af nationale og internationale lovbestemmelser om industriel og intellektuel ejendomsret. Al den software, der bruges på Opodos Websted eller tilhører dets softwareleverandører, er beskyttet af nationale og internationale lovbestemmelser om industriel og intellektuel ejendomsret.
5.2 Enhver anden brug af indholdet af dette Websted er strengt forbudt, herunder total eller delvis reproduktion, modificering, distribution, overførsel, efterfølgende publicering, udstilling og/eller gengivelse heraf. I særdeleshed er enhver form for brug af billederne på Opodos Websted uden for dette Websted strengt forbudt uden udtrykkeligt samtykke fra Opodo og/eller dets leverandører.
5.3 Opodo og andre navne på produkter, tjenester, grafik og logoer tilhørende Opodo er internationalt registrerede varemærker. Navnene på andre produkter, tjenester og virksomheder, der er nævnt i dette dokument, kan være registrerede varemærker tilhørende deres respektive ejere.
6.1 Opodo tilbyder dette Websted, som det er, og gør alt, hvad der er rimeligt, vedrørende dets opdatering, vedligeholdelse og funktionalitet, men stiller ingen garantier angående tekniske fejl, tjenestens ufejlbarlighed eller systemets eller portalens uafbrudte drift.
6.2 Opodo publicerer på sit Websted diverse information om de produkter og tjenester, der leveres og tilbydes af tredjeparter, og stiller ingen garantier for ægthed, nøjagtighed, fuldkommenhed og opdatering af dataene i sådanne tilbud. Nogle oplysninger gemmes med jævne mellemrum i en cache og bliver kun verificeret med realtidsinformation på det tidspunkt, hvor du bekræfter din booking.
6.3 Begrænsningen af Opodos ansvar er i overensstemmelse med gældende lovgivning og i særdeleshed vedrørende sektorbestemmelser for rejsebureauer. Opodo påtager sig under ingen omstændigheder noget ansvar for eventuelle skader, der måtte opstå direkte eller indirekte fra købet af et produkt eller en tjeneste, som tilbydes på dets Websted.
6.4 I det tilfælde, at retten skulle fastlægge, i modstrid med begrænsningen, der er anført i indeværende klausul 8, at Opodo skal betale erstatning for skader som følge af dit køb af produkter eller tjenester på dette Websted, skal ansvaret til enhver tid være begrænset til de gebyrer, som Opodo har modtaget for de leverede tjenester, medmindre der er tale om et andet omfang i den gældende lokale implementering af Pakkerejsedirektivet.
6.5 Hvis der grundet force majeure (herunder, men ikke begrænset til, politisk, økonomisk eller ustabil uorden, der påvirker sikkerheden) er afvigelser i reservationer, bekræftelser og/eller gennemførelsen af nogen rejser eller tjenester, der er købt gennem Opodo, grundet uventede omstændigheder, som Opodo ikke kan rette op på, eller selvom det skulle være umuligt at overholde nogen aftalt service, er Opodo og/eller virksomheder fra Opodo-gruppen fritaget for ethvert lovmæssigt ansvar, der måtte opstå som resultat af sådanne afvigelser eller manglende overholdelse.
6.6 Uden at det berører de begrænsninger, der er anført i indeværende klausul 6, skal Opodo under ingen omstændigheder stilles til ansvar for nogen reklamation vedrørende produkter eller tjenester, der er købt på vores Websted, medmindre du giver os en skriftlig meddelelse om reklamationen inden for en periode af 12 måneder fra bookingdatoen.
Hvis du rejser ind i eller ud af EU, eller med et EU-selskab, kan du have rettigheder, som du kan håndhæve over for det pågældende flyselskab, hvis dit fly skulle blive aflyst eller forsinket, eller du bliver nægtet boarding. Du finder mere information om EC-regulativ 261/2004 ved at klikke her >
Kontakt venligst vores kundeserviceteam, hvis du har andre forespørgsler eller reklamationer vedrørende din booking, inden afrejsen. Hvis du ønsker at klage over en rejseleverandør og/eller et hotelophold, bedes du venligst sørge for at indgive en officiel reklamation til den pågældende rejseleverandør og/eller hotellet inden din hjemrejse.
Det er dit ansvar at sørge for, at du ikke opfører dig på en upassende måde eller sådan, at det kan virke anstødeligt eller farligt for andre eller risikerer at påføre skade på andres ejendele (herunder, men ikke begrænset til beruselse og/eller vredesudbrud under flyrejsen) under din ferie eller afbenyttelsen af en tjeneste eller et produkt. Hvis din opførsel er upassende og/eller virker anstødelig eller farlig for andre, eller risikerer at skade andres ejendele, vil vi og/eller vores rejseleverandører (f.eks. flyselskabets personale) evt. annullere din booking, og i så fald vil vores og vores rejseleverandørs ansvar over for dig straks ophøre, og du vil ikke være berettiget til nogen refusioner, betalinger af erstatning og/eller godtgørelse for nogen omkostninger eller udgifter, du måtte få som resultatet af en sådan annullering. Desuden skal du godtgøre os for eventuelle udgifter i forbindelse med en sådan annullering.
8.4.1 Indeværende vilkår og betingelser omfatter hele aftalen mellem parterne vedrørende dette emne.
8.4.2 Hvis nogen del af indeværende vilkår og betingelser på noget tidspunkt (herunder et eller flere klausuler i indeværende vilkår og betingelser eller en underklausul eller paragraf eller nogen del af en eller flere af disse klausuler) måtte være eller blive ugyldige eller på anden måde ikke-håndhævelige af en eller anden grund i henhold til nogen gældende lovgivning, skal denne del regnes for udeladt af disse vilkår og betingelser, og gyldigheden og/eller retskraften af de resterende bestemmelser i indeværende vilkår og betingelser må på inden måde blive påvirket eller formindsket som resultat af en sådan udeladelse.
Opodo forbeholder sig ret til at ændre eller opdatere indeværende Vilkår og betingelser fra tid til anden uden forudgående varsel. Den nuværende version af vilkårene og betingelserne bliver vist på Webstedet fra den dato, hvor eventuelle ændringer træder i kraft. Fortsat brug af Webstedet efter eventuelle ændringer af indeværende Vilkår og betingelser vil udgøre din accept af sådanne ændringer.
Indeværende Generelle vilkår og betingelser, samt enhver relation mellem Opodo og Brugeren, er underlagt lovgivningen i England og Wales. Europa-kommissionen har en onlineplatform for bilæggelse af tvister, som du kan tilgå her: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
I EU er du omfattet af de rettigheder, der er defineret i EU-forordning 261/2004. Ifølge denne regel er det alene flyselskabet, som er ansvarlig for at opfylde dine passagerrettigheder og hjælpe dig direkte, selv hvis du har booket din flyrejse gennem et rejsebureau. Kontrakter for flyrejser, der bookes via vores Websted, skal være med den pågældende rejseleverandør og underlagt deres vilkår og betingelser.
Bemærk venligst, at angående flybilletpriser gælder flere specifikke vilkår for billetprisen. For eksempel kan billetter normalt hverken ændres eller refunderes. Du kan se reglerne for billetpriser i vilkårene og betingelserne for rejseleverandøren i bookingprocessen. Desuden forbeholder de fleste flyselskaber sig ret til at foretage ændringer i tidsplanen og annullere bekræftede bookinger. Opodo, der agerer som mellemled, har intet ansvar for sådanne ændringer eller annulleringer.
Flyselskaber kan opkræve gebyr for ekstra serviceydelser som f.eks. checket bagage, check-in i lufthavn, ønsket siddeplads, underholdning under flyrejsen (hvis tilgængelig), mad, drikkevarer og snacks osv. Enhver betaling for sådanne ekstra serviceydelser er ikke inkluderet i prisen for din flybillet, medmindre det er udtrykkeligt anført, og skal betales direkte til flyselskabet. Opodo har intet ansvar for nogen ekstraomkostninger og råder dig til at kontakte det pågældende flyselskab angående tilføjelsen af ekstra serviceydelser og priserne herfor. Du kan se din fribagage ved enten at besøge flyselskabets websted eller, for visse flyselskaber, ved at klikke her. Bemærk venligst, at hvis din flyrejse omfatter mere end ét segment, kan der være forskellige regler for fribagage. Det kan endda være tilfældet, selvom du skal flyve med det samme flyselskab, hvis f.eks. den ene flyrejse er udenrigs, mens den anden er indenrigs. Det kan indebære, at du bliver opkrævet et gebyr for eventuel bagage over grænsen for den flyrejse, som har den mindste bagagegrænse.
Den anbefalede seneste check-in-tid for udenrigsfly er 120 minutter inden afgang og for indenrigsfly 90 minutter inden afgang. Nogle flyselskaber kræver, at du bekræfter din booking af hjemflyrejsen igen mindst 72 timer før afrejsen. Hvis du ikke bekræfter din booking af flyrejsen igen direkte hos flyselskabet, kan det medføre afbestilling.
Flyrejser skal bruges i den rækkefølge, der er angivet i din rejseplan - f.eks. kan manglende afbenyttelse af flyet til udrejsen eller den første etape af en rejse ugyldiggøre resten af billetten.
Vi anbefaler på det kraftigste (især hvis du flyver på økonomiklasse), at du checker ind i god tid, hvis du har særlige ønsker om sæde. Opodo har ingen kontrol over tildelingen af sæde, selvom det er forhåndsbooket hos flyselskabet, og kan ikke stille nogen garanti for, at specifikke sæder vil være tilgængelige ved afgangen. Opodo har intet ansvar for omkostninger i forbindelse med transport mellem lufthavne eller terminaler, som du måtte få.
Flyrejser til særlige billetpriser eller de bedste priser har måske ikke den mest direkte rute. Nogle rejseplaner kræver flyskifte undervejs. En flyrejse, der beskrives som direkte, har intet flyskifte under rejsen. Der kan dog forekomme mellemlandinger for at tanke op eller lade passagerer stige på og/eller af. Detaljer om eventuelle mellemlandinger gives i bookingprocessen og er tydeligt anført både på Webstedet og din rejseplan, som du får tilsendt, når du foretager din booking. Det er dit ansvar at anskaffe eventuelle visa, der kan være nødvendige, og vi påtager os intet ansvar for at assistere eller rådgive dig omkring dette.
Tidspunkterne er anført i 24-timers format, er omtrentlige og baseret på udgående flyrejser. De kan variere alt efter flytider, flytype, vejrforhold osv., og angiver de tider, der rent faktisk tilbringes med flyvning (eksklusiv tid på jorden grundet mellemlandinger eller flyskifte) og tjener derfor kun som vejledende og kan blive ændret og skal eventuelt bekræftes.
Bestemmelserne afhænger af det enkelte flyselskab, og nogen af dem vil nægte at transportere en kvinde, der er gravid i mindst 28. uge på datoen for hjemrejsen. I tvivlstilfælde bedes du tjekke det hos det pågældende flyselskab og konsultere din læge. Spædbørn skal være mindst 6 uger gamle for at kunne rejse med fly og skal enten sidde på skødet af en voksen eller i et spædbarnssæde. Du bedes kontakte det flyselskab, du skal rejse med, for at få oplysninger om passende sæder. Generelt set skal børn, der er fyldt 2 år, indtage eget sæde.
I visse tilfælde vil vi, for at kunne levere særlige returbilletpriser, kombinere to enkeltbilletpriser hos forskellige flyselskaber eller hos samme flyselskab. Det betyder, at du vil have to separate bookinger (én for udrejsen og én for hjemrejsen), og hver booking vil have egne billetprisregler. Hvis du skal afbestille en af flyrejserne, kan du beholde den anden uden at betale ekstragebyrer. Hvis du mister udrejsen, bliver hjemrejsen ikke annulleret af det andet flyselskab. Enhver aflysning, ændring i tidsplanen eller andre ændringer af en af flyrejserne vil ikke påvirke den anden flyrejse, og billetprisreglerne for den anden flyrejse er stadig gældende. Hvis en af flyrejserne f.eks. bliver aflyst, har det andet flyselskab ingen forpligtelse til at refundere den anden etape af din rejse eller tilbyde dig en ændring af rejseplanen. Du skal eventuelt betale omkostningerne for ændringer af den anden flyrejse.
Denne sektion omhandler kun booking af flyrejser.
Hvis lavprisflyselskaber medtages i din søgning efter flyrejser, søger vi i lavprisflyselskabernes database, og hvis du vælger at købe billet, behandler vi bookingen på dine vegne. Du vil måske modtage en bekræftelses-mail direkte fra lavprisflyselskabet.
Din kontrakt vil være med det pågældende lavprisflyselskab. Du vil være underlagt lavprisflyselskabets vilkår og betingelser. Du kan se dem, før du gennemfører din booking, ved at klikke på linket Vilkår og betingelser, på anmodning fra vores callcentre og efter booking i din bekræftelses-mail eller på lavprisflyselskabets websted.
Bemærk venligst, at lavprisflyselskaber kan afgå fra mindre, regionale og/eller sekundære lufthavne.
Kontrakter for billeje, der bookes via vores Websted, skal være med den pågældende rejseleverandør og underlagt deres vilkår og betingelser.
Alle førere skal fremvise fuldt ud gyldigt kørekort på afhentningstidspunktet. Kørekortet skal være gyldigt i mindst 12 måneder efter den sidste dag i biludlejningsperioden, og både papir- og fotokørekort skal fremvises. Du kan også blive bedt om at fremvise et kreditkort som sikkerhed for eventuel skade, der måtte påføres køretøjet, mens du lejer det. Det er dit ansvar at sikre, at der er tilstrækkelige midler til rådighed på kreditkortet for at kunne overholde din Rejseleverandørs vilkår og betingelser. Hvis du ikke kan overholde alle disse krav, ugyldiggøres din billeje, og Opodo vil ikke være ansvarlig for eventuelle omkostninger, du måtte få i denne forbindelse. Kunder, der lejer et køretøj til afhentning i noget land uden for Den Europæiske Union (EU) skal være EU-borger og fremvise et fuldt gyldigt britisk eller EF/EØS-kørekort.
Kontrakter for hotel og anden overnatning, der bookes via vores Websted, skal være med den pågældende rejseleverandør og underlagt deres vilkår og betingelser:
Vi tilbyder stjernebedømmelser som generel vejledning. Du skal være opmærksom på, at disse ikke nødvendigvis er officielle lokale vurderinger, og at standarderne kan variere mellem hoteller og overnatningssteder af samme klasse i forskellige lande, og selv inden for samme land. Forskellige lande har forskellige standarder. Et 3-stjernet hotel i det ene land er ikke nødvendigvis lig med et 3-stjernet hotel i et andet.
Check-in-/check-ud-tider - Generelt set kan gæster checke ind på et hotel eller andet overnatningssted omkring kl. 15 og checke ud inden kl. 11, lokal tid. Der kan dog forekomme lokale varianter. Check-in- og check-ud-tider vil normalt stå i din hotelbookings bekræftelses-mail. Skulle du ønske mere information, bedes du kontakte os.
Billeder - Selvom vi bestræber os på at sikre, at billeder af bygninger og beskrivelser af de faciliteter, der fremvises på Opodo, er en præcis og up to date gengivelse af bygningerne, kan vi ikke garantere, at det altid er tilfældet, da vi indhenter denne information fra vores rejseleverandører. De viste billeder og informationer givet et generelt 'indtryk' af hotellet.
Billeder af værelsestyper afspejler ikke nødvendigvis det købte værelses sengeopstilling. For eksempel kan et tredobbelt værelse i Nordamerika bestå af en dobbeltseng og en enkeltseng, mens et dobbeltværelse i Østrig kan bestå af to enkeltsenge. Der kan også være et ekstragebyr for ekstra senge eller barnesenge. Kontakt venligst hotellet direkte for at få oplyst nøjagtig sengeopstilling før eventuelt køb.
Morgenmad er ikke inkluderet, medmindre andet er angivet. Nogle hoteller kan opkræve lokale ekstraskatter.